8 februari 2010

Red Hot Chili Mint Pea Soup

Soep is niet aan mij besteed. Ik weet dat ik hier waarschijnlijk in de minderheid ben, maar ik ben echt niet zo'n soepliefhebber. Nadeel daaraan is, dat ik zelf ook weinig soep maak. Maar...om man en kindjes toch niet teveel teleur te stellen, maak ik af en toe een speciaal erwtensoepje. Met een kick, zeg maar. Het is een heel gemakkelijk receptje, voor de soep-afvallige! Natuurlijk heb ik dit niet zelf bedacht, ik heb het recept ooit eens uit een oude Feeling gescheurd en grootmoeder-gewijs tussen de kaft van  "Ons Kookboek" gestoken! Het lekkere aan dit soepje is dat het pikante van de chili geweldig samengaat met de frisse munt. Wanneer je de munt toevoegt, wordt je soep ook nog eens heel mooi groen...het oog wil ook wat! Als afwerking (lees: als ik het toevallig in mijn koelkast heb staan) doe ik er soms nog wat zure room bij.

erwtensoep met munt en chili


Voor 4 personen:

1 l Kippenbouillon
1 sjalot
1 teentje knoflook (dit laat ik altijd achterwege)
chiliflakes naar smaak (bij gebrek aan gebruik ik chilipoeder of cayennepeper)
1 kruidentuiltje
250 gedopte erwtjes (diepvries)
1 handvol verse muntblaadjes

Snipper de sjalot en de knoflook en fruit ze glazig in een beetje olie, voeg de bouillon, de chiliflakes en het kruidentuiltje toe en laat 15 minuten zachtjes koken.

Roer de erwtjes erdoor en laat de soep nog 10 minuten verder koken.

Haal het kruidentuiltje uit de soep.

Roer de helft van de muntblaadjes erdoor en mix de soep of doe hem door een zeef.

Breng op smaak met zout en peper.
 
Smakelijk!

4 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit! Ga ik zeker eens proberen!

    Maak jij je kruidentuiltjes zelf of koop je ze gedroogd en samengebonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Saskia, zeker doen, 't is echt een leuk soepje! In de zomer maak ik vaak zelf kruidentuiltjes, dan heb ik meestal alle benodigdheden in de tuin staan. In de winter gebruik ik zoveel mogelijk verse kruiden die ik binnen heb staan ofwel gedroogde uit een potje. Ik maak de soep vaak ook gewoon gekruid ipv met een tuiltje. x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is er eindelijk van gekomen om dit soepje eens te proberen en het is zeer in de smaak gevallen! Zo goed zelfs dat het een plaatsje heeft veroverd in mijn receptenschriftje, en die eer behoort alleen de allerbeste receptjes toe!

    Als alternatief voor een kruidentuiltje heb ik wat tijm en laurier in een thee-eitje gedaan en dat in de soep gehangen. Lukte ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gisteren heb ik het soepje nog eens gemaakt. Bij gebrek aan munt heb ik basilicum gebruikt. Iets minder speciaal, maar ook lekker!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for taking the time to leave a comment! Big hug!

Related Posts with Thumbnails